Vores principper
- når vi håndterer konflikter
Grundprincip
Grundprincippet i en konfliktmægling er en struktureret metode, hvor konfliktmægleren som upartisk tredjepart strukturerer og hjælper parterne igennem processen med at finde og forhandle en løsning, der er tilfredsstillende for alle involverede.
Vores konfliktmægling følger altid disse retningslinjer:
Oplysninger, som fremkommer under mæglingen, herunder formøder og separatmøder, er fortrolige, medmindre andet udtrykkeligt aftales.
Konfliktmægleren behandler de personer, som er part i konflikten eller uenigheden, med respekt og værdighed.
Mægleren påbegynder kun mæglinger, som hun/han er kvalificerede til at udføre på baggrund af relevant kendskab til situationen.
En mægling påbegyndes først efter, at en skriftlig og bekræftet aftale er indgået mellem de respektive parter/virksomheder/organisationer.
Mægleren sender forud for selve konfliktmæglingen: a) Oversigt over mæglingens proces, og b) Etik for mæglingen
Intentioner for mæglingen, der skal sikre, at parterne har forstået aftalen og tilslutter sig denne aftale med deres underskrift. Mægleren er upartisk og neutral. Mægler afholder sig fra at give sine personlige meninger og holdninger til kende og tager ikke stilling til, hvad der er rigtigt og forkert. Mægleren fungerer udelukkende som proceshjælper og er på den måde med til at skabe et fundament for parternes samtale.
Mægleren sikrer sig, at ingen af parterne er tvunget til at være del af en mægling.
Mægleren er ikke parternes rådgiver.
Mægleren træffer ikke afgørelser.
Konfliktmægling bygger på frivillighed.
Mægleren kan, lige såvel som parterne kan, afbryde en mægling, når det ønskes.